Az előző oldalon láthattuk Békés megye kisvauthálózatának rövid történetét. Most lássuk, hogy szűkebb környezetünkben ez hogyan is alakult.
Az alábbi cikk-részlet és a képek a Vasutifilm oldalról származik. A cikk írója 2013. decemberében járta be a környéket az egykori kisvasút vonalát követve. Akit bővebben érdekel a cikk a fenti linkel eléri. Reméljük idő közben nem szűnik meg ez az oldal is, mint a Sín-tér honlap.
A vonalakat az alábbi években helyezték üzembe:
Ezen a helyen volt az egykori vasútállomás épülete. A jelenlegi bolt és kocsma mögötti épületben voltak a szolgálati lakások.
Eredetileg itt egy régi, az akkori szabványoknak megfelelő fűtőház épült. Az idők folyamán ezt lecserélték erre a nagy, ronda, jellegtelen épületre. A fordítókorong valahol ezen a területen lehetett, de az egész terület egybe lett betonozva.
Mezőkovácsháza MÁV állomás. Az előtérben a kisvasút vasbeton magasrakodója.
A helyszínrajz sokmindent elárul, jól követhető a vágányhálózat. A lefelé vezető vonal épült ki elsőként Cikóhalomra. Az államosítás után a MÁV AK. 1951-ben átadta a Békéscsabai GV igazgatóságnak, mely rövidesen ezen a vonalon is megindította a személyforgalmat.
Egy törött üvegen át bekukucskálva ez látható az egykori Volántelep épületében. Itt egy karbantaró műhely volt szerelőaknával.
Felmászva rá, láthatóvá válik a régi sínek talplenyomata, illetve hogy bontáskor egyszerűen feltépték őket. Bár az AEGV itt véget ért, még egy kicsit bolyongtunk a környéken.
A közeli faluban Kaszaperen volt a csomópontja a kisvasútnak, innen négy irányba lehetett eljutni. Orosháza, Tótkomlós, Békéscsaba és Mezőkovácsháza állomásaira. Kaszaperen az egykori állomás épületét szépen felújították, valamint egy kis parkot hoztak létre, ahol megcsodálhatjuk a régi kisvonatot és azok kocsijait. Aki teheti látogasson el oda is.